ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
.. 1η ΦΑΣΗ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Η αφορμή για το ξεκίνημα του προγράμματος δόθηκε από τα αντίστοιχα μαθήματα της Ιστορίας και της Ν. Γλώσσας και από τις συζητήσεις των μαθητών που επακολούθησαν σχετικά με την προέλευση του ονόματος του δήμου μας,σχετικά με τους τόπους καταγωγής τους καθώς και από τη διαπίστωση ότι πολλοί μαθητές προέρχονται από οικογένειες με καταγωγή από διάφορες περιοχές της Μ. Ασίας και του Εύξεινου Πόντου. Σαν πυρήνα του προγράμματος θεωρήσαμε το μάθημα της Ιστορίας και ειδικά τις ενότητες που αναφέρονται στη Μικρασιατική περιπέτεια (1919-1925): ΟΕΔΒ, Ιστορία ΣΤ΄ τάξης, "Στα Νεώτερα Χρόνια", κεφάλαια 34, 40, 41, 42, σελίδες 181, 213- 229, και το μάθημα της Ν. Γλώσσας: ΟΕΔΒ, Ν. Γλώσσα ΣΤ΄ τάξης, Τεύχος 4ο ,σελίδες 10-11,18 -20, 23- 25. Το θέμα ανταποκρίθηκε στους προβληματισμούς και στα ενδιαφέροντα των μαθητών και ο βαθμός της συμμετοχής τους μας έδωσε τη δυνατότητα να καταλήξουμε σε μια μορφή δράσης της επόμενης φάσης.
2η ΦΑΣΗ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

Το κάθε παιδί μέσα από τις εμπειρίες και τα βιώματά του ανέφερε με ποιο τομέα της ενότητας που θα εξετάζαμε ήθελε να ασχοληθεί:
Κάποια παιδιά θέλησαν να συγκεντρώσουν στοιχεία και φωτογραφικό υλικό σχετικό με γεγονότα εκείνης της εποχής.
Κάποια παιδιά θέλησαν ν' ασχοληθούν με τα ήθη κι έθιμα των προσφύγων, με τη διατροφή τους (το παστίτσιο, ο μουσακάς, το σουβλάκι, τα σουτζουκάκια, το πεϊνιρλί, το τανουμένον σορβά, το πυροσκί και δεκάδες άλλες γεύσεις της Ανατολής πρωτοδοκιμάστηκαν εδώ στην Ελλάδα μετά το 1922).
Μια άλλη ομάδα μαθητών ασχολήθηκε με τους παραδοσιακούς χορούς και τα τραγούδια τους.
Μια άλλη ομάδα βρήκε και παρουσίασε στοιχεία σχετικά με τις παραδοσιακές στολές των προσφύγων.
Μερικοί μαθητές ασχολήθηκαν με τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι πρόσφυγες της περιόδου 1919-25, όταν ήρθαν στην Ελλάδα (προβλήματα κοινωνικά, οικονομικά, εργασιακά κ.ά.)

 

Κάποια άλλα παιδιά ασχολήθηκαν με τη σύνθεση του πληθυσμού της συνοικίας τους και την καταγραφή των συλλόγων που υπάρχουν στην περιοχή τους.
Κ
άποιοι μαθητές ασχολήθηκαν με την διάδοση και τη διατήρηση του Χριστιανισμού στις περιοχές του Πόντου και της Μικράς Ασίας και επισήμαναν τον ενωτικό ρόλο που έπαιξε αυτός (μαζί με τη διατήρηση της Ελληνικής γλώσσας) για τους πληθυσμούς των περιοχών αυτών.
Κάποιοι άλλοι μαθητές ασχολήθηκαν με τη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας σ΄ αυτές τις περιοχές, βρήκαν και κατέγραψαν λέξεις της ποντιακής διαλέκτου.

Οι μαθητές κατανεμήθηκαν σε ομάδες ανάλογα με τις προτιμήσεις που εξέφρασαν, ισάριθμες μεταξύ τους και περίπου του ίδιου γνωστικού επιπέδου. Τελικά σχηματίστηκαν οχτώ ομάδες με βάσει τις διάφορες όψεις του θέματος που εξετάσαμε. Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι μέλη της ομάδας που ήταν τυχόν ξεκομμένα και δεν συμμετείχαν ενεργά, κυρίως παιδιά Ελληνοποντίων από τη πρώην Σοβιετική Ένωση, που είχαν έρθει πρόσφατα στην τάξη μπόρεσαν μετά από δισταγμούς και αμφιταλαντεύσεις να κάνουν προτάσεις και να πάρουν ενεργό μέρος, καθώς πολλά από τα στοιχεία του προγράμματος τους ήταν οικεία.

3η ΦΑΣΗ - ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

........................................... α. ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
1. Φροντίσαμε να υπάρχει κάποιο από το υλικό μέσα στην τάξη. Τέτοιο υλικό ήταν τα διδακτικά βιβλία, κάποιες εγκυκλοπαίδειες, λογοτεχνικά βιβλία σε σχέση με το θέμα, ακόμα και σχετικά CD- ROM, κλπ.
2. Υλικό προμηθεύτηκαν τα ίδια τα παιδιά μέσα από βιβλιοθήκες, πολιτιστικούς συλλόγους, ακόμα και από συνεντεύξεις με άτομα του οικογενειακού και φιλικού τους περιβάλλοντος. Γνωρίζοντας ηλικιωμένους ανθρώπους που έζησαν στις αλησμόνητες πατρίδες των Ελλήνων της Ανατολής μπόρεσαν να καταγράψουν ένα σωρό ενδιαφέροντα πράγματα, έθιμα, παραδόσεις, τραγούδια, συνταγές από πατροπαράδοτα φαγητά.
3. Ακόμη φωτογράφισαν παραδοσιακές στολές και πήραν συνεντεύξεις από μέλη των πολιτιστικών συλλόγων του δήμου μας. Συνόδεψαν το υλικό με πληροφορίες για την προέλευση και την χρήση των αντικειμένων που βρήκαν. Ασχολήθηκαν και με παραγωγή δικού τους υλικού που προέκυψε από τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν από την εμπλοκή τους με τους προαναφερόμενους φορείς.

............................................ β. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟΥ
Οι μαθητές αφού συνέλεξαν και συγκέντρωσαν το υλικό τους, προέβησαν σε ταξινόμηση του, κατηγοριοποίηση και επιλογή του χρήσιμου υλικού για την επίτευξη του σκοπού τους.
Ό,τι δεν τους χρειάζονταν το έδωσαν στις άλλες ομάδες.
γ. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

Στη φάση αυτή εφαρμόστηκε στην πράξη το πρόγραμμα που είχε καταστρωθεί από κάθε ομάδα. 1. Μία ομάδα φρόντισε για τη συλλογή υλικού που αναφέρεται στην άνθιση του Ελληνισμού στη Μ. Ασία, πνευματική, κοινωνική και οικονομική και την κατάσταση που επικρατούσε αντίστοιχα εκείνη την εποχή στην Ελλάδα.
2. Μια άλλη ομάδα επικέντρωσε το ενδιαφέρον της στη Μικρασιατική εκστρατεία (τα αίτια, το χρονικό της εκστρατείας, την καταστροφή, την επέμβαση των ξένων δυνάμεων και την συνθήκη της Λοζάννης). Οι δύο αυτές ομάδες με βάση το εγχειρίδιο της ιστορίας, εγκυκλοπαίδειες, επιστημονικά και λογοτεχνικά βιβλία αναζήτησε την ιστορική αλήθεια της περιόδου αυτής και με χάρτες που σχεδίασαν τα παιδιά, έδειξαν στην υπόλοιπη τάξη την πορεία του Ελληνικού στρατού, τις οδούς διαφυγής των προσφύγων και τους τόπους εγκατάστασής τους στην Ελλάδα. Με φωτογραφικό υλικό, cd - rom παρουσίασαν τα επιτεύγματα του Ελληνισμού εκείνης της εποχής καθώς και την καταστροφή του πνευματικού πολιτισμού και της ερήμωσης των πόλεων και των χωριών της Μ. Ασίας.
3. Μια άλλη ομάδα αξιοποιώντας συνεντεύξεις από πρόσφυγες, κείμενα από εγκυκλοπαίδειες, έντυπα συλλόγων, κοινωνικών φορέων κλπ. μελέτήσε τα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετώπισαν (ρατσισμός, περιθωριοποίηση, μόρφωση, ανισότητες κλπ.) οι πρόσφυγες όταν ήρθαν στην Ελλάδα, τα οικονομικά ζητήματα (ανεργία, έλλειψη περιουσιακών στοιχείων κλπ.) και τα εργασιακά (ανισότητες στον μισθό, αναγνωρίσεις πτυχίων κλπ.). Διερεύνησαν τους τρόπους με τους οποίους ξεπεράστηκαν από τους ίδιους και τα μέτρα που έλαβε το Ελληνικό κράτος για τη λύση τους.

4. Μι άλλη ομάδα κατέγραψε συνταγές μαγειρικής και συνήθειες διατροφής.
5. Μια άλλη ομάδα βρήκε χορούς και τραγούδια από τα μέρη της Μ. Ασίας. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με παραδοσιακά μουσικά όργανα (ποντιακή λύρα). Καλέσαμε ένα ερασιτέχνη λυράρη, ο οποίος μίλησε στα παιδιά για το κύριο μουσικό όργανο των Ποντίων, την ποντιακή λύρα. Τους έδειξε τα μέρη από τα οποία αποτελείται, τον τρόπο κατασκευής της, τους έπαιξε παραδοσιακούς Ποντιακούς σκοπούς.
6. Κάποια άλλη ομάδα παρουσίασε φωτογραφίες από παραδοσιακές στολές Ποντίων και Σμυρνιών που οι μαθητές τις συνέκριναν μεταξύ τους. Η ομάδα αυτή επίσης εντόπισε και κατέγραψε τους συλλόγους Ποντίων και Σμυρναίων που υπάρχουν στην περιοχή και συνέλεξε πληροφορίες για τη δράση τους, τη συμμετοχή των μελών τους, τους λόγους της μη, ίσως, συμμετοχής πολλών προσφύγων σ' αυτούς κ.ά.
7. Μια άλλη ομάδα παρουσίασε φωτογραφίες από τις σημαντικότερες εκκλησίες που υπήρχαν στη Μ. Ασία και τον Πόντο. Επίσης έφερε πληροφορίες για τους σημαντικούς θρησκευτικούς ηγέτες των Ελλήνων
( μητροπολίτης Τραπεζούντας Χρύσανθος , Αμάσειας Γερμανός Καραβαγγέλης, Σμύρνης Χρυσόστομος) και για τον ποιμαντικό αλλά και διοικητικό ρόλο τους.
8. Άλλη ομάδα παρουσίασε ένα αυτοσχέδιο
" ποντιακό λεξικό" με λέξεις, φράσεις και παροιμία από τη ποντιακή διάλεκτο.


επιστροφή στα περιεχόμενα αρχική σελίδα 1η σελίδα 2η σελίδα 3η σελίδα 4η σελίδα 5η σελίδα
6η σελίδα 7η σελίδα 8η σελίδα 9η σελίδα 10η σελίδα 11η σελίδα 12η σελίδα
13η σελίδα 14η σελίδα 15η σελίδα 16η σελίδα 17η σελίδα 18η σελίδα 19η σελίδα
20η σελίδα 21η σελίδα 22η σελίδα 23 σελίδα 24η σελίδα 25η σελίδα 26η σελίδα