ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

.................................. ./... 1. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Ο
ι λόγοι που μας ώθησαν να επιλέξουμε σαν θέμα του εκπαιδευτικού μας προγράμματος τη μελέτη των ιστορικών γεγονότων της Μικρασιατικής περιπέτειας (1919-25) και τη γνωριμία με το λαϊκό πολιτισμό που δημιούργησαν στις πατρίδες τους και έφεραν στην Ελλάδα μετά από τον ξεριζωμό, οι Έλληνες του Πόντου και της Μικράς Ασίας, ήταν πρωτίστως συναισθηματικοί:

Η συγκεκριμένη επιλογή έγινε κυρίως γιατί ο δήμος μας (Ν. Κορδελιό - Ελευθέριο) δημιουργήθηκε από πρόσφυγες που ήρθαν από τη Μικρά Ασία μετά από τα τραγικά γεγονότα εκείνης της εποχής.
Πολλά στοιχεία από την καθημερινή ζωή και τη λαϊκή παράδοση, των συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, ήταν οικεία στους μαθητές μας και αποτελούν μέρος της καθημερινότητας τους, καθώς πολλοί απ' αυτούς προέρχονται από προσφυγικές οικογένειες που βίωσαν αυτά τα γεγονότα.

Κάποιοι άλλοι λόγοι που έπαιξαν ρόλο στην επιλογή μας ήταν και οι εξής:
Το συγκεκριμμένο θέμα δίνει ερεθίσματα για παρατήρηση και συλλογή στοιχείων σε διάφορους επιστημονικούς τομείς: ιστορικό, κοινωνικό, θρησκευτικό,γλωσσολογικό, λαογραφικό...
Ακόμη τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν από την έρευνα, μπορούν να αποτελέσουν πλούσιο εποπτικό υλικό και να βοηθήσουν την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων πολλών μαθημάτων.
......................................... 2. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι παιδαγωγικοί στόχοι που θέσαμε με το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν, κατά τη διάρκεια εφαρμογής του, να αναπτυχθούν πολιτισμικές, γνωστικές, συναισθηματικές αλλά και συμμετοχικές διαδικασίες. Η συνεργασία των παιδιών μέσα στην ομάδα αλλά και η ατομική εργασία τα βοήθησε να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να νιώσουν τη χαρά της επιτυχίας από την εφαρμογή και την ολοκλήρωση ενός έργου.
Οι μαθητές μέσα από την πρόοδο του έργου προσέγγισαν, ανέπτυξαν και διαμόρφωσαν γνώσεις, δεξιότητες και συμπεριφορές σχετικές με το θέμα αλλά και γενικότερες. Στόχος λοιπόν αυτής της προσπάθειας μας ήταν να ασκηθούν οι μαθητές στην ενεργητική συμμετοχή σχετικά με ένα θέμα που τους προκαλεί ενδιαφέρον και μέσα από την κινητοποίησή τους να παραχθεί έργο που προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο. Τελικά με βοηθό την προσπάθεια, τη φαντασία, την έρευνα και την κρίση, παρήγαν έργο ωφέλιμο για τους ίδιους, αλλά και το σύγχρονο κοινωνικό περιβάλλον. Πιστεύουμε πως αναπτύχθηκαν ικανότητες όπως αυτή της ταξινόμησης, της περιγραφής, της καταγραφής, της οργάνωσης και αξιολόγησης πληροφοριών, της ανάγνωσης, της αρίθμησης. Ταυτόχρονα τα παιδιά αισθάνθηκαν πιο κοντά στο σχολείο και κατάλαβαν ότι και αυτό αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου που με τη σειρά του έχει τις δικές του ομάδες κάθε μορφής. Για την ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης πολύ σημαντική ήταν η συνεργασία των μελών μέσα από τη συνεργασία με άλλες κοινωνικές ομάδες που επιτελούν διαφορετικό κοινωνικό έργο που όμως είναι αντικείμενο έρευνας των μαθητών (σύλλογοι Ποντίων, Μικρασιατών κλπ.). Επιτεύχθηκε έτσι η ζωντανή τους άσκηση πάνω σε κοινωνικά υπαρκτές καταστάσεις όπως είναι η ειδική κατάσταση κάθε οικογένειας, η οικιακή της οικονομία, ο τρόπος ζωής, τα ήθη κι έθιμα και η οργάνωση της κοινωνικής ζωής. Κύριος στόχος αυτού του σχεδίου εργασίας ήταν να μεταφερθεί η σχολική δραστηριότητα έξω από το σχολείο, μέσα στην κοινωνία, και από την άλλη πλευρά η ίδια η κοινωνία να μπει μέσα στο σχολείο δίνοντας τη δική βοήθεια και ώθηση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
.............................................. 3. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Πριν την διεξαγωγή του προγράμματος διευκρινίσθηκε το θέμα με το οποίο θα ασχολούμασταν, έγινε η απαραίτητη ενημέρωση των γονέων για την απασχόληση των παιδιών και εκτός σχολικού ωραρίου, η συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων που θα εμπλέκονταν στην διάρκεια εξέλιξης του σχεδίου εργασίας, καθώς βέβαια και ο χρόνος που απαιτούνταν για τη διεξαγωγή του.
................................. 4. ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Το σχέδιο εργασίας έπρεπε να εξυπηρετεί τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος της ΣΤ΄ τάξης, χωρίς βέβαια να είναι περιορισμένο και εγκλωβισμένο μόνο σ' αυτό. Έπρεπε όμως οι δάσκαλοι να το πάρουν σοβαρά υπ' όψη τους σε συνδυασμό με τους στόχους του σχεδίου εργασίας. Επειδή το πρόγραμμα διαχέεται και σχετίζεται με τα μαθήματα της γλώσσας, των μαθηματικών, της φυσικής, της ιστορίας, της γεωγραφίας, των καλλιτεχνικών και της μουσικής, αξιοποιήσαμε κάποιες ώρες από αυτά τα μαθήματα, όχι συνεχόμενες αλλά κυκλικά ώστε το σχέδιο εργασίας να προχωράει ταυτόχρονα με τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος. Επίσης κάναμε μια αναδιάταξη της ύλης στα παραπάνω μαθήματα.
Οι μαθητές χρειάστηκαν μία εβδομάδα για να συλλέξουν το υλικό τους εκτός ωρών λειτουργίας του σχολείου. (Ο δάσκαλοι διέθεσαν στην τάξη την ώρα της σχολικής ζωής για τον συντονισμό και την ενημέρωση των ομάδων σχετικά με την πορεία του έργου). Οι μαθητές επίσης χρειάστηκαν άλλες δύο εβδομάδες για την ολοκλήρωση της έρευνας στις γνωστικές περιοχές της ιστορίας. Την τελευταία μέρα την αφιέρωσαν σε ανακοινώσεις και παρουσίαση της δουλειάς τους σε όλους τους μαθητές και των δύο τμημάτων. Μία εβδομάδα χρειάστηκε για την ολοκλήρωση της έρευνας σχετικά με το μάθημα που είχαν αναλάβει οι ομάδες να συνδέσουν στο σχέδιο εργασίας. Μια βδομάδα ακόμη χρειάστηκε για τις ανακοινώσεις και παρουσιάσεις της εργασίας του κάθε μαθήματος σύνδεσης στην τάξη κατά την διάρκεια της αντίστοιχης ώρας.


Ε
πίσης ήταν απαραίτητη μία εβδομάδα εκτός ωραρίου εργασίας για την οργάνωση του χώρου που θα φιλοξενούσε τα αποτελέσματα του σχεδίου εργασίας, έτσι ώστε αυτό να γίνει ευρύτερα γνωστό και να παραχθεί κοινωνικό έργο. Στην αρχή του προγράμματος χρειάστηκαν δυο μέρες για εκπαιδευτικές επισκέψεις και την τελευταία μέρα του έγινε η παρουσίαση στους γονείς και κηδεμόνες, και στο υπόλοιπο σχολείο. Η παρουσίαση περιελάμβανε εκθέσεις φωτογραφικού και άλλου υλικού, ηλεκτρονική παρουσίαση του προγράμματος μέσω υπολογιστή, παρουσίαση χορών και παραδοσιακής μουσικής με τη βοήθεια παραδοσιακών μουσικών οργάνων που σχετίζονταν με το πρόγραμμα. Η συνολική διάρκεια του προγράμματος ήταν ένας μήνας.

......................................... 5. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν μετά από συνεργασία των μαθητών και των αντιστοίχων φορέων, είχαν σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με τους φορείς που ασχολούνται με τον προσφυγικό ελληνισμό. Οι μαθητές έμαθαν τον τρόπο επαφής με άλλες οργανωμένες ομάδες. Καλλιεργήθηκε έτσι η κοινωνικοποίηση που είναι βασικό στοιχείο ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, αλλά και δεξιότητα που οφείλει το σχολείο να καλλιεργήσει.

επιστροφή στα περιεχόμενα αρχική σελίδα 1η σελίδα 2η σελίδα 3η σελίδα 4η σελίδα 5η σελίδα
6η σελίδα 7η σελίδα 8η σελίδα 9η σελίδα 10η σελίδα 11η σελίδα 12η σελίδα
13η σελίδα 14η σελίδα 15η σελίδα 16η σελίδα 17η σελίδα 18η σελίδα 19η σελίδα
20η σελίδα 21η σελίδα 22η σελίδα 23 σελίδα 24η σελίδα 25η σελίδα 26η σελίδα